En professor att räkna med

En professor att räkna med.

Han vill inte att eleverna ska sitta ensamma med sina läroböcker. Professor Andreas Ryve arbetar för en matematikundervisning som stimulerar eleverna till problemlösning.

Andreas Ryve jämför gärna med sportens värld när han talar om hur vi ska närma oss matematikämnet. Att utan förkunskaper se en fotbollsmatch utan att en kommentator förklarar vad som händer, om vi inte ens kan grundreglerna, blir tämligen meningslöst, garanterat tråkigt.

Och precis som Zlatan visste vad han ville och anade vad han kunde följde hårt träningsarbete när han väl skulle komma till skott.

Likadant med matematik. Eleverna bör ägna sig åt det därför att det är meningsfullt. Det är en pedagogisk uppgift att få dem att se detta, och fatta lust för ämnet.

Jämförelser med utlandet visar att svenska elever ligger långt efter. Finland slår Sverige med råge. Våra undervisningsformer där elever i för stor utsträckning sitter och räknar för sig själva och får lärarens hjälp vid behov, och läromedel som stöttar detta, ser Ryve som förkastliga.

Vad göra? Andreas Ryve argumenterar utifrån forskningsresultat att lärarledd, motiverande undervisning och diskussion går före ”att bara lära sig räkna”, vilket man förstås också måste göra.

– Det gäller begrepp och hur de hänger ihop. Barn utvecklar inte kunskap utan guidning.

Begreppsförståelse och problemlösning är alltså nyckelord, och han ger ett, nåja, enkelt, exempel:

– Vi tänker oss tio personer på en fest, och alla ska hälsa på alla. Hur många handskakningar blir det?

Man kan lösa problemet genom att låta tio personer pröva medan man räknar handslagen, eller så kan man rita figurer och dra streck mellan dem.

Poängen är alltså att inte först ge formeln n(n-1)/2, där n står för antalet gäster och som ger fyrtiofem handskakningar, utan att barnen får utveckla sina sätt atttänka matematik.

– Läraren måste förstå hur elever­na tänker, och få dem att diskutera och resonera sig fram till problemlösning i klassrummet och sätta detta i relation till viktig matematik.

Andreas Ryve är världens yngste professor i matematikdidaktik, läran om matematikundervisningens teori och praktik. Han har sin hemvist på Mälardalens högskola, MDH, i Västerås, och en gästprofessur vid Umeå universitet.

– MDH har en snabbt växande institution, och vår forskning är nära knuten till kommunen. Det är bättre här än både i Uppsala och i Oxford för det jag vill genomföra.

Som är vad?

– Jag vill att det jag gör ska vara viktigt för andra, våra barn, våra lärare, samhället.

En forskningskarriär på sin kammare, att nöja sig med att beskriva, skulle vara som om en läkare ställde diagnoser men sedan struntade i att ge hjälp.

– En lärare måste ges stöd, i handledningar, nätverk, med bra undervisningsmaterial, för att kunna bedriva en avancerad matematikundervisning som kan hävda sig internationellt. Undervisning i kärnämnet matematik måste komma ifatt, annars blir det ödesdigert. Men jag håller ju också på för att det är roligt. Att få till fungerande pedagogik i klassrummet kräver utöver ämneskunskap både psykologiska och sociala insikter.

– Jag är intresserad av många saker.

Förvisso. Andreas Ryves bildningsresa har inneburit kursändringar men ändå varit målmedveten. Han gick ekonomisk linje på gymnasiet, gjorde tekniskt basår, läste till civilingenjör men hoppade av för lärarutbildning i matematik och historia vid Uppsala universitet, trivdes som gymnasielärare i Västerås, antogs till forskarskola på MDH, disputerade med en avhandling om hur man analyserar klassrummets kommunikation, gjorde post doc i Oxford, hade en forskartjänst Stockholm, blev docent vid MDH 2011 och fick förra året sin professur.

Hur blir undervisningen lika bra som i Finland?

– Med andra läromedel i matematik än de som dominerar i dag, som inte gagnar det vi vill uppnå. De går fortfarande ut på att eleverna ska lösa uppgifterna för sig själva och i väldigt liten utsträckning att lärarna ska agera effektivt i klassrummet.

Andreas Ryve

Gratuleras till: Fyller 40 år den 16 november.

Firar: Med familjen på Teneriffa, där den en dag yngre hustrun också firas.

Familj: Hustrun Sara, narkossköterska som också undervisar; sönerna Leo, 9, och Jonathan, 4.

Bor: Hus i Västerås.

Kuriosa: Kan cykla enhjuling baklänges.

Intressen: Ordförande i föräldrakooperativ, skjutsar till bandy och fotboll – läser facklitteratur under träningen – spelar golf och tennis, löper, fjällvandrar, fiskar och fågelskådar.

Aktuell: Projektet ”Räkna med Västerås” (engagerar såväl lärare som kommun), sakkunnig hos Skolverket, samarbetar med Vetenskapsrådet, i år invald i Sveriges unga akademi.

Per Mortensen

E-post: per.mortensen@dn.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s